Veckans tips på pass

publicerat i Träning & hälsa, löpning;
Jag tänkte att jag skulle börja med veckans tips här på bloggen. En gång i veckan kommer jag att tipsa er om ett utav mina favotipass! Vad tycker ni om det?
Jag själv blir så glad när jag får tips på nya pass att köra så tänkte att då skulle jag göra lika.
Veckans tips är om du har kort om tid men ändå vill få in ett effektivt pass. Jag valde att köra detta passet på löpbandet då det har varit så isigt och halt här den senaste tiden.
 
1500 + 1000 + 500
 
Uppvärmningsjogg 10 min
 
1500 meter i ett tempo som ligger cirka 60 sekunder snabbare per kilometer än ditt distanstempo. För mig innebär det just nu ett tempo på 5:00min/km (mitt distanstempo ligger på 6:00)
 
90 sekunder gåvila
 
1000 meter i ett tempo som går ytterliggare 15 sekunder snabbare per kilometer. För min del alltså 4:45
 
90 sekunder gåvila
 
500 meter i ett tempo som går ytterliggare 15 sekunder snabbare per kilometer. I mitt fall 4:30
 
Nerjogg 10 minuter
 
Snabbt och effektivt om du har kort om tid! 
 
 

Taggar: intervallpass, löpning;

Kommentera inlägget här :